Využijte potenciál agentury naplno
08. 01. 2024 |
Sdílet
Konstruktivní spolupráce zadavatele s marketingovou agenturou je důležitá — a náročná. Jak se vyhnout školáckým chybám? Máme pro vás sedm rad.
#1 Vyjasněte si kompetence
- Ujasněte si, co od agentury chcete. V čem jí necháte volnou ruku a přes co nepojede vlak.
- Chcete-li zapojit více agentur, věnujte vzájemným kompetencím dvojnásobnou pozornost.
- Nespleťte si agenturu s dálkově řízeným strojkem. Na to je příliš výkonná a drahá.
- Současně jí neodkývejte všechno, co vám navrhne. Vždy se ptejte po důvodech a souvislostech návrhů. Řeší se váš byznys!
#2 Buďte svorni
- Nastavte si kritéria, podle kterých budete návrhy hodnotit.
- Vymyslete jak vést, ukončit a vyhodnotit interní diskusi (slovo lídra, rovné hlasování, vážené hlasování).
- Vždy dospějte k jednotnému a jednoznačnému stanovisku. Nevynášejte interní spory ven. Agentura není soud!
- Pro jednání s agenturou vyčleňte kompetentní mluvčí. A pak je neměňte. Tým si potřebuje sednout.
#3 Připomínky dávejte včas
- Ptejte se hned na začátku, jaké fáze projekt má. Co kdy budete schvalovat a jaké souvislosti bude vaše ano mít.
- Každý dílčí návrh posuzujte s vědomím všech těchto souvislostí. Pokud vám unikají, požádejte o vysvětlení.
- Vyhovět připomínkám, které nepřišly včas, může být velmi nákladné.
- Pokud přesto zjistíte, že jste svá rozhodnutí nedomysleli, přiznejte to bez váhání. Nemá smysl pokračovat s chybou v matrixu.
#4 Připomínky vysvětlujte
- Agenturní návrhy mohou být ovlivněny znalostmi, které nemáte a nemůžete mít. Proto k nim přistupujte s respektem.
- Vždy se ale ptejte, proč mají právě tuto podobu. Ptejte se, i když nad nimi budete v duchu jásat.
- Jistěže se vám návrh nemusí líbit. Pak svůj postoj jasně vysvětlete.
- Vyhněte se okamžitým požadavkům na jiné řešení.
- Nepochopíte-li, proč byl návrh předložen v určité podobě, a nevysvětlíte, co přesně vám na něm vadí, agentura nebude vědět jak ho upravit.
- Na řešení se dívejte očima lidí, kterým je skutečně určeno.
#5 Nepřeceňujte nápady
- Marketing nápady vítá, jen na nich ale nestojí.
- Zvažte, zda podporuje projektové cíle.
- Zvažte, zda odpovídá stylu, který je pro vaši značku typický.
- Neexperimentujte s uživatelskými návyky.
- Pamatujte, že asociace, nadsázku či vtip vnímají lidé velmi individuálně.
#6 Přijímejte skutečnost, jaká je
- Nikdo neví všechno, tím méně o sobě.
- Agentura nahlíží váš byznys zvenčí. Snadněji pak vidí to, zevnitř vidět nelze.
- Proto jí naslouchejte, i když se vám to, co říká, nelíbí.
- Buďte upřímní a otevření.
- Žádejte data a argumenty.
- Nikdy se nepřestávejte ptát.
#7 Šetřete na pravém místě
- Vedení projektu připomíná průzkum bojem. Příprava může vypadat zdlouhavá a drahá. Bez ní se ale bitvy nevyhrávají.
- Chcete-li náklady snížit, nežádejte o celkovou cenu předem. Pokud ji na agentuře vymámíte, dostanete hrubý odhad navýšený o krytí rizika.
- Transparentnější je průběžné účtování nákladů.
- Své výdaje můžete zastropovat měsíčním rozpočtovým limitem. Nižší objem hodin v měsíci ale prodlouží přestávky v práci. To ji nejen zdrží, ale znovu i mírně prodraží o vedení a načítání dokumentace.
- Mějte na paměti, že poctivá příprava projektu je časově náročná. Ošizení hrozí snížením výnosů.
Závěr
Jak rizika spolupráce osekat na straně agentury a jak na straně klienta? Návod je nápadně podobný.
- Respektujte, že každý v týmu má svou specifickou odbornost. Pouze jejich propojením může vzniknout přínosné řešení.
- Proto naslouchejte, co říkají druzí. I nepříjemná fakta, mylná teze nebo slabší nápad mohou vývoj posouvat k lepšímu řešení.
- Mluvte otevřeně. I váš názor má velkou váhu, je-li podpořen argumenty.
- Nebojte se názor změnit. Co by to byl za tvůrčí proces, kdybychom všechno věděli předem?
Autor: Karel Melecký, s přispěním
Zuzany Houdek Čermákové
Doporučené články
Umělá inteligence: nástroje pro marketing
02. 09. 2024
Přehled jazykových modelů vhodných na různé úkoly. Zpracování textu, obrázků, videí a zvuku. Pomoc se sběrem a anaýzou dat.
Umělá inteligence: pomůže i vašemu marketingu?
02. 09. 2024
Hračka pro androidy, nebo seriózní nástroj? Možnosti a limity umělé inteligence v létě 2024. Jak ji využít a nenaletět.