Audit použitelnosti (UX/UI)

E-shop málo vydělává? Lidé přijdou, ale nenakoupí? Nakoupí, ale už se nevrátí? Příčiny problémů s obchodním výkonem webů a e-shopů odhalí audit použitelnosti.

Auditor je výchovným poradcem webu. Pozoruje jeho chování a dělá si čárky, když se nechová podle zavedených pravidel. Web je vaším ambasadorem či prodejcem. Dojem, jaký dělá, přechází na produkt i značku. Kritický pohled na jeho vlastnosti je tudíž velmi užitečný.

Nedělá web, co po něm chcete? Zkontrolujeme použitelnost.

Co je audit použitelnosti

Audit či analýza použitelnosti (nebo též UX/UI audit — user experience: uživatelská zkušenost; user interface: uživatelské rozhraní) je komplexní test účinku webových stránek na mysl uživatele. Zkoumá schopnost webu zaujmout, správně předat správné informace, motivovat k nákupní či jiné akci a tuto akci co nejvíce usnadnit. U e-shopu je v centru pozornosti kategorizace zboží, předvídatelnost navigace, působivost produktových textů a řada dalších kritérií, na nichž se láme nákupní rozhodnutí.

UX/UI audit nevydává vysvědčení ve smyslu dobrý/špatný web. Posuzuje, jak dobře plní úkoly, které jste mu dali. I když je jen expertním názorem, nachází souvislosti, které vlastník webu často nevnímá. Otevírá diskusi, bez které se nedá dobrat zlepšení.

Určitou subjektivitu auditu použitelnosti kompenzuje spojení se SEO auditem. Umíme je spojit do jedné komplexní zprávy.

Kdy potřebujete audit použitelnosti

  • Návštěvníci chodí, ale nenakupují, nevolají, nesdílejí.
  • Analytická data signalizují, že návštěvníci se po webu pohybují nelogicky nebo ho předčasně opouštějí.
  • Máte pochybnosti, zda web správně prezentuje myšlenky, hodnoty a kvality vaší značky.

Váháte, zda potřebujete audit použitelnosti? Rozhodněte se po nezávazné konzultaci.

Jak výstupy auditu využijete

  • Zjistíte, jak váš web působí na návštěvníky. Co jim vadí a čemu nemusí rozumět. Přesně toto musíte znát, chcete-li zlepšit jeho účinnost.
  • Představu o celkovém zdraví webu doplňuje SEO audit zaměřený na technické parametry webu. Ovlivňují návštěvnost, ale i použitelnost.
  • Opatření na zlepšení použitelnosti navrhneme úpravou UX/UI designu. Vyladíme průchod webem a zvýšíme ochotu návštěvníků proměnit se v platící zákazníky.

Jak postupujeme

  • Vyslechneme vaše požadavky, stížnosti a podezření.
  • Proletíme web, posoudíme přidružené podklady.
  • Vyjasníme si zaměření a rozsah auditu, odhadneme cenu.
  • Podrobně prozkoumáme web, zpracujeme draft auditní zprávy a předložíme vám ji k úvaze.
  • Reagujeme na vaše dotazy a připomínky.
  • Výstupní auditní zprávu doplníme instrukcemi pro (vašeho či našeho) grafika, copywriterakodéra, který bude zodpovědný za provedení doporučených změn.
  • Na výsledek dohlédneme.

Co byste nám měli zajistit a říct

  • Informace o cílech webu, produktech a zákaznících.
  • Vaše vlastní zkušenosti s webem, náměty, výtky a pochybnosti.
  • Zpětnou vazbu od vašich zákazníků, prodejců, servismanů a/nebo pracovníků call center.
  • Co čekáte od návštěvnosti z vyhledávačů.
  • Existující marketingové strategie a výzkumy.
  • Přístup do webové analytiky nebo relevantní data.

Co přesně dostanete

  • Expertní názor na přesvědčivost a použitelnost vašeho webu/e-shopu.
  • Seznam míst, na kterých může ztrácet zájem, motivaci a/nebo důvěru zákazníka.
  • Návrhy doporučených úprav.
  • Instrukce pro specialisty pověřené nápravou.
  • Supervizi a kontrolu implementace.

Plní váš web úkoly, které jste mu uložili? Promluvme si o UX/UI auditu.